Få de bedste ekspertråd til, hvordan du undgår kampe ved aftensmaden.

Sådan undgår du magtkampe ved spisebordet

Sådan undgår du magtkampe ved spisebordet

Hver dag hjælper jeg forældre med deres børns spisevaner, og jeg får især mange henvendelser angående børns kræsenhed (eller spiseudfordringer, som jeg kalder det).

Jeg plejer som regel at stille forældrene følgende spørgsmål: Er det hyggeligt at spise middag hjemme hos jer?

Mange forældre svarer desværre ofte “Nej, ikke specielt hyggeligt”. Ofte bliver der skældt lidt for meget ud, fordi børnene ikke gider at spise eller smage på maden, måske sidder børnene lidt for uroligt ved bordet og som regel når forældrene ikke at nyde deres egen mad.

Hvis du godt kunne tænke sig, at måltiderne blev lidt hyggeligere hjemme hos jer så prøv at gøre følgende:

  • Mad og sanser hænger sammen! Vi bruger alle vores sanser, når vi spiser. Hvis ikke vores sanser er vågne, så kommer måltidet ikke til at forløbe særligt godt. For at gøre dit barn klar til måltidet, skal du hjælpe ham/hende med at vække sanserne (især hvis der er blevet set Ipad eller tv!). Giv en kildetur, leg fangeleg, hop på trampolinen (eller i sengen ;-)), giv en svingtur, masser dit barns fødder og hænder osv.

 

  • Mad og kærlighed hænger sammen! Sørg for at der er en god stemning ved bordet. Mad handler om tryghed, nærvær og kærlighed. Hvis alle er glade (især mor og far), bliver barnet mere tryg, og så bliver der spist mere mad!

 

  • Accepter at dit barn har haft en lang dag og er træt. Det går ofte ud over aftensmaden, som for rigtig mange børn, faktisk er det mest krævende måltid på hele dagen. Det er de færreste børn, der kan overskue at spise på alt muligt nyt (og måske endda velkendt) mad på dette tidspunkt af dagen.

 

  • Der skal gerne smages på maden. Især børns smagsløg ændrer sig hele tiden, så det er vigtigt, at de smager på tingene løbende –  de vil pludselig opleve, at de kan lide noget, som de ikke har kunne lide før (ofte gælder dette dog ikke for de børn som er “kræsne” – eller som jeg kalder det: særligt udfordrede omkring mad).
    Børn skal som udgangpunkt smage ny mad 8-12 gange, før de bliver trygge ved den (så husk at være vedholden og blive ved med at servere de ting, som er svære for barnet). Det kan være meget grænseoverskridende for nogle børn. Men hvis der er noget tryghedsmad på bordet, gør det ofte situationen lidt mere overskuelig for barnet.

 

  • Slip kontrollen over dit barns måltid, og lad være med at blande dig i, hvad og hvor meget dit barn spiser. Det er helt op til dit barn, hvor meget der spises (og ja, det kan være rigtig grænseoverskridende). Men jo mere man blander sig, jo mindre bliver der spist!

 

  • Lad selv dit barn øse op på tallerkenen (hjælp på vej, hvis dit barn har brug for det).

 

  • Udover hovedretten er det en god idé at stille 2-3 små tallerkener (eller flade skåle) med mad frem på bordet, hvor du ved, at der er noget i blandt, som dit barn kan lide. Det kan fx være lidt groft pasta, bønner, hindbær, grovbrød, små frikadellehapsere eller gulerødder – hvad der end passer til dit barn. På den måde sikrer du dig, at dit barn ikke behøver at gå sulten fra bords.

 

  • Sørg for ikke at servere dit barns livret hver dag som hovedret. Du skal variere hovedmåltiderne – dit barn skal præsenteres for nye retter og nye smage hele tiden.

 

  • Sammenkogte retter (både varme og kolde retter) er alt for uoverskueligt for rigtig mange børn. Server derfor maden i små skåle (så vidt det er muligt, der er selvfølgelig retter, der ikke egner sig til dette). Det er især en god idé at servere alle grøntsagerne i hver deres skål.

 

  • Husk selv at smage på maden! Børn spejler sig 100% i deres forældre. Hvis du eller din partner er skeptiske overfor det som bliver serveret –  ja, så kan du roligt regne med, at dit barn også  bliver det.

 

  • Husk at begge forældre skal være enige om, hvordan måltidet skal forløbe. Det nytter ikke noget, at mor (eller far) siger: “Spis nu op”, imens den anden siger:”Det skal du ikke blande dig i”. Ens retningslinjer er helt afgørende!

 

  • Husk at mad altid er et tilbud og ikke tvang. Vi kan ikke tvinge vores børn til at spise – det skal komme af egen fri vilje.

 

Andre populære artikler:

“4 ting du ikke skal sige til forældre med “kræsne” børn

“Hvad er kræsenhed”

“Når kræsenhed bliver til et problem”

 

Du kan læse mere om onlineforløbet “Slut med Kræsenhed” lige her

Slut med Kræsenhed - nyt online forløb til forældre med kræsne børn



Bookmark and Share




Forrige indlæg
Sådan serverer du en isvaffel til frokost
Næste Indlæg
Hvad er kræsenhed?






Læs næste indlæg
Sådan serverer du en isvaffel til frokost
Sådan serverer du en isvaffel til frokost Denne mad er jo ikke ligefrem noget, man giver med i madpakken. Men det er en super...
Gratis E-bog