Kan små børn og babyer tåle soja produkter, eller skal undgå dem? Få svar her
BLOG /

Soja til børn?

Soja til børn?

 

Sojamælk

Hvis man gerne vil undgå komælk, kan sojamælk indgå som erstatningsprodukt i små mængder. Men man må ikke få for meget af sojaprodukter bl.a. pga det høje indhold af isoflaviner (jvf længere nede i teksten).

 

Planteprotein

Sojadrik er udvundet af sojabønner og har nogenlunde samme proteinindhold som komælk (ca. 3,1 g protein pr. 100 g),  og et fedtindhold på ca. 2,4 g fedt pr. 100 g. Størstedelen af fedtsyresammensætningen stammer fra flerumættede fedtsyrer.

Hvis man ikke er vant til at indtage planteprotein (som i sojaprodukter), så er de sværere at omsætte end mælkeproteiner. Mælk består af 20 procent valleproteiner, der er meget nemme at omsætte, og 80 procent casein protein, der er lidt sværere at omsætte. Sojaprotein er meget tungt at omsætte. Hvis man har været vegetar i en årrække, har maven vænnet sig til planteproteinet, og så optager man det også bedre.

 

Fytoøstrogener

Soja indeholder et langt lavere indhold af næringsstoffer, end komælk. Desuden er der et højt indhold af fytinsyre, der har en negativ effekt på optagelsen af visse mineraler. Soja er også rig på isoflavoner (såkaldte fyto/planteøstrogener), som er stoffer med svage østrogenlignende virkninger. Der er usikkerhed om kort- og langtidsvirkningerne af et højt indtag af fytoøstrogener i den tidlige barndom, både hos pige- og drengebørn. Men den seneste forskning kæder fytoøstrogener sammen med visse hormonrelaterede kræftformer.

Sojadrik kan/skal derfor på ingen måde erstatte brystmælk, modermælkserstatning eller komælk til børn under 2 år.

Sojadrik kan indgå i madlavningen fra 1- årsalderen. Hvis du bruger sojamælk i madlavningen, fordi dit barn lider af mælkeallergi, så sørg for, at det er calciumberiget sojamælk. Man kan efterhånden få adskillige sojamælksprodukter i diverse supermarkeder, fx. sojayoghurt, soja cusine (til madlavningen) og sojamælk med og uden tilsat sukker. Selv om sojamælken indeholder calcium, så skal dit barn sandsynligvis stadig have et dagligt calciumtilskud, for at få kalk nok.

 

I min E-bog “Knoglemad – sådan giver du dit barn stærke knogler” guider jeg dig til, hvordan du allerbedst kan styrke dit barns knogler med og uden komælk.

E-bogen finder du i Børnebite Boxen (sammen med over 15 andre E-bøger om dit barns sundhed og spisevaner).

 



Bookmark and Share




Forrige indlæg
Hvilken slags mælk til dit barn?
Næste Indlæg
Gylper dit barn også?






Læs næste indlæg
Hvilken slags mælk til dit barn?
Hvilken slags mælk til dit barn?  Det er blevet en meget personlig sag, hvilken slags mælk, man gerne vil drikke....