Introduktion til fast kost - grundig guide til sund babymad fra ca. 7 måneder
Baby /

7 mdr.

En verden af smage!

Endnu flere smagsoplevelser, mere mad med lidt bid i – og tålmodighed! Det er nogle af kodeordene, når barnet runder de 7 måneder. Så snart barnet bliver mere og mere fortrolig med forskellige smagsoplevelser, skal du udfordre konsistensen på maden.

Ind og ud af munden. Det kan godt være scenariet de første mange gange barnet smager mad af tykkere eller anderledes konsistens. Men giv ikke op! Nogle børn smæsker maden i sig, og for andre børn kan det tage lang tid at lære.

Dit barn begynder måske nu at vise interesse for maden på en anden måde. Formegentligt vil han/hun gerne røre ved maden, kigge på det i noget tid, før det måske for lov at komme i munden. Hvis det kommer i munden, skal det først suttes lidt på, derefter tygges (gumles, hvis der endnu ikke er tænder), vendes godt og grundigt på tungen, før det bliver sunket.

Lad endelig dit barn sidde med små madstykker selv (under din supervision!). Det er vigtigt, at han/hun selv prøver at spise – prøver sine egne grænser af. Men dit barn bliver endnu ikke mæt af at sidde med maden selv, så du supplér med mos og grød ved siden af.

Hvilken grød

Hvis dit barn får havregrød eller øllebrød, er han/hun allerede nu vant til lidt grovere grødtyper. Bland fx speltflager, havregryn og quinoaflager og lav en lækker grød til din baby af det. Skal det være endnu grovere, kan du også tilsætte lidt rugmel.
Hold stadig lidt igen med hele kerner. Det er svært for barnet i denne alder at bearbejde i maven.
Leg med tykkelsen og konsistensen af grøden.

Hvor meget mad og hvor ofte ?

Dit barn skal gerne op på 4-5 gange grød/mos om dagen. Morgen, formiddag og/eller eftermiddag, frokost og aften.
Hvis du endnu ikke har det, skal du så småt forsøge at indføre lidt måltidsrytme for barnet.

Grød til morgenmad er som regel altid godt. Ellers giv grøntsagsmos. Hvilken rækkefølge du vælger at servere grøden og mosen i er op til jer. Det er vigtigt, at det fungerer for jer. Hvis dit barn bedst kan lide grød fremfor grøntsagsmos, kan det være, at det er bedst at give grød som aftensmåltid også.  Om aftenen kan det nemlig være svært at få dit barn til at spise noget, hvis han/hun er træt. Derfor skal det være noget mad, der er vellidt. Hvis dit barn kan lide begge dele, er det smart at give grøntsagsmos til aften, da det minder mest om familiens mad.
Hvor store portioner dit barn skal have, er der ikke rigtig nogle regler for. Et udgangspunkt er 1-2 dl grød/mos pr. portion. Børns appetit i denne alder svinger meget! Husk altid at give  vand i kop til måltiderne.

 

Hvor meget mælk skal barnet have?

I 7 måneders alderen skal dit barn ammes eller have flaske ca. 4-5 gange i døgnet. Det svarer til imellem 500-750 ml. Det kan variere meget fra barn til barn, hvor meget de har brug for.

Ifølge Sundhedsstyrelsen må dit barn må ikke få komælk af kop før han/hun fylder 1 år, og til den til skal det være letmælk i koppen. Dit barn må kun få enten modermælk eller modermælkserstatning i denne alder.

Grøntsager, frugt og tilberedning

Der er ikke nogle grøntsager og frugter, som dit barn ikke må få (med mindre at han/hun lider af fødevareallergi). Men variation af maden er meget vigtigt. Både for at vænne dit barn til nye smage (bl.a. i forebyggelsen af kræsenhed), og for barnets næringssammensætning.
Når du giver dit barn grøntsager, er det en god idé at koge eller bage dem inden. Der må gerne være en smule bid i, så de er nemme at gnaske på. Kom gerne lidt tørrede krydderier på (oregano, basilikum, rosmarin, spidskommen, koriander eller andet), de må bare stadig ikke være for stærke.

Giv hård frugt såsom æbler og pærer et hurtigt opkog, så de er blødere at tygge/sutte på. Det er nemmere, for dit barn når det skal sluge et stykke, og mindsker risikoen for at få det galt i halsen.

Skær gerne grøntsager og frugtstykker ud, så dit barn selv kan holde det og øve sig i at spise selv. Men husk at dit barn altid skal være under opsyn, når han/hun spiser.

Du må ikke bruge persille, purløg eller andre friske krydderurter som “grønt drys” oven på varm mad, før dit barn er fyldt 1 år. Der er for stor risiko for jordbakterier, og selv efter grundig vask bør du undlade at give det til dit barn. Du kan godt bruge friske krydderurter i en gryderet eller sovs, men lad krydderurterne simre sammen med retten/i sovsen i noget tid. Du må ikke genopvarme en ret med krydderurter i, da jordbakterien kan vokse i antal og danne nitrit.

 

Ris eller pasta?

Ris er godt at servere, når barnet skal lære at tygge anden  konsistens.  Det er blødt og nemt at starte med. Men bland kun lidt i grøden af gangen og lad ikke dit barn få for mange pga. det naturligt høje indhold af uorganisk arsen i ris. Det tager nok lidt tid for barnet at vænne sig til konsistensen.

Vent lidt med pastaen – der er stadig lidt for meget gluten i.

Hvad med kød, fisk og bælgfrugter?

Du må gerne servere fx torskerogn, indmad og laks for dit barn nu. Der er dog visse regler mht fisk, som du skal vide, når du servere det for dit barn.
Kødet og fisken skal stadig blendes i mosen, men hvis dit barn er god til at tygge, kan du evt. findele det med en gaffel.  Hvis det er farsbrød eller indmaden af en frikadelle,  kan du forsøge at mose det groft med en gaffel.
Sammenkogt ret såsom kødsovs kan du også godt give dit barn. Hvis kødet er fint hakket, så prøv at give  dette, uden at gøre meget mere ved det. Hvis der er store stykker grøntsager i kødsovsen, så mos dem lidt inden.
Giv gerne dit barn familiens mad, men sørg blot for, at det hverken er for stærk – og undgå gerne saltet.

En tommelfingerregel er at kødet ikke må fylde mere end ca. 1/4 af en portion mad til baby. Resten skal være grøntsager eller kulhydrater (ris eller kartofler).

 

Brød er godt – bare undgå de hele kerner.

Rugbrødsbjælker er stadig gode for dit barn. Det er godt at han/hun vænner sig til smagen af rugbrød, og det er godt, at han/hun får små stykker rugbrød i munden, det kan gumle på, så det kan øve sig i tygge-motorikken. Brug stadig kun mørkt rugbrød uden kerner.

 

Prøv BABYBITE BOXEN for under 3,50 kroner om dagen!

Mere end 1100 forældre drager allerede nytte af min store viden omkring babyer og børns spisevaner og sundhed.

Jeg har nemlig bl.a. udviklet et helt særligt onlineunivers (BABYBITE BOXEN), hvor du kan blive holdt kærligt i hånden, imens du kan lade dig inspirere omkring din babys madvaner, sundhed og trivsel ved hjælp af:

  • Bunker af opskrifter
  • E-bøger
  • podcasts
  • videoer
  • artikler
  • ubegrænset brevkasse-rådgivning
  • fast rabat til skønne webshops
  • OG så får du adgang til en overraskelse HVER måned.

Læs mere lige her:

 



Bookmark and Share




Forrige indlæg
9 mdr.
Næste Indlæg
6 mdr.






Læs næste indlæg
9 mdr.
9 mdr. Øvelse gør mester Måltiderne kræver mere og mere af  dit barn, da han/hun så småt skal vænne sig til at kunne...
Klik her og hent E-bogen med skønne opskrifter på vitaminrige is til baby og børn