Introduktion til fast kost - grundig guide til sund babymad fra ca. 6 måneder
Baby /

6 mdr.

6 mdr.

Er I klar til fast kost?

Hvis I først starter på skemaden nu, så læs afsnittet ”4-5 mdr.”.
Hvis din baby har været igang med skemaden siden han/hun var 4-5 måneder, kan denne alder byde på endnu flere madudfordringer.
Det er nu, at der virkelig skal introduceres forskellige smagsoplevelser for barnet. Jo mere smagsløgene bliver udfordret, jo nemmere vil det også have ved at tilvænne sig nye smage på længere sigt. Det vil sige mindre kræsenhed! Det handler om at sansestimulere dit barn. Det er vigtigt, at dit smager, føler og dufter til maden. Han/hun skal bruge hele sanseapparatet, for det er med til at give en god tilvænning og tryghedsfornemmelse omkring måltidet.
Lad meget gerne dit barn forsøge at spise grøden selv, men du skal supplere, for det er ikke noget han/hun bliver mæt af i starten.

 

Hvilken type grød?

Selv om dit barn stadig er i gang med at udvikle sine mundmotoriske færdigheder, vil han/hun nu være klar til en lidt tykkere grød. Hvis du fx har blendet havregrøden, så lad være med dette. Husk stadig at servere varierede grødtyper (med og uden gluten), så dit barn ikke får for meget gluten med det samme.

Hvilken type grøntsager og tilberedning?

Du kan nu tilbyde dit barn alle former for grøntsager! Det er kun fantasien der sætter grænser, og klø bare på med de smagsmæssige udfordringer.  Du skal dog kun introducere én ny fødevare af gangen. Giv dit barn den nye fødevare 2-3 dage i træk, for at se, om der skulle være nogle allergiske reaktioner. Det er også en god måde at vænne sig til at ny smag på.
Hold stadig lidt igen med de nitrat-holdige grøntsager (spinat, rødbede, fennikel og selleri).

“En tommelfingerregel siger, at de nitratholdige grøntsager kun må udgøre en tiendedel af mosen.”

Kartofler er gode at have som grundbase i mosen, da de mætter godt. Supler kartoffelmosen op med forskellige andre grøntsager.

Du kan vælge at koge grøntsagerne og blende dem til mos efterfølgende. Gem lidt af kogevandet  til når du skal blende mosen, det er nemlig fyldt med vitaminer!
Hvis familien skal have bagte grøntsager, kan du vælge at lave mos af disse. Men du kan også servere bagte grøntsager for dit barn, for de er gode at gumle på. Hold dog igen med salt – undgå det gerne i maden, hvis du kan. Stegte grøntsager er ikke gode for barnet endnu, da der under stegeprocessen bliver dannet nogle stoffer, der ikke er gode for den lille mave.
Grøntsagsmosen skal i 6 måneders alderen gerne være blendet. Men hvis dit barn er klar, kan du nøjes med at mose med en  gaffel i stedet for.

 

Kød, fisk, æg og bælgfrugter?

Hvis din baby har fået skemad siden han/hun var 4-5 måneder, kan du så småt begynde at introducere kød, fisk, æg og bælgfrugter nu. Men det skal ikke være i store mængder (max 1 tsk. pr. portion mad). Hvis du først introducerer skemad for din baby nu, er det en god idé at vente en måneds tid med at give kød, fisk, æg og bælgfrugter. Brug i stedet den første introduktionsmåned på at give mild grøntsags- og frugtmos og begyndergrød.

Hårdkogt æg kan også gives nu, men hvis der er kendte fødevarerallergier i den nærmeste familie, så vent evt. til dit barn er fyldt et år med at tilbyde det.
Kød og fisk skal enten koges eller bages i ovnen – helst ikke steges. Start gerne med lyst kød såsom kylling, da det er mildest i smagen og ikke nær så hårdt for maven som rødt kød. Du kan lave små kødboller på størrelse med en 5 krone og fryse nogle ned, så du har til noget tid. Kødet skal være blendet, når det serveres for barnet. Bland kød eller fisk i grøntsagsmosen, hvis dit barn har været igang med skemaden i en måneds tid.

Når du starter med at servere fisk, er et godt udgangspunkt de lyse fisk såsom torsk eller en fladfisk. Spørg evt. fiskehandleren om du må bede om et hale-stykke, da dette er lidt nemmere at fordøje for dit barn. Hvis du serverer store rovfisk (laks, sværdfisk, gedde, makrel, sildehaj) må dit barn få max 25 g pr. uge pga. det høje kviksølvindhold. Det er dog stadig vigtigt at spise varieret af både de magre og fede fisk. Server ikke dåsetun eller tunbøffer pga højt kviksølvindhold , men gerne gerne makrel og torskerogn. Alt afhængig af hvor god dit barn er til at tygge, kan fisken enten blendes eller findeles med en gaffel.

Bønner, linser og kikærter skal også kun serveres i små mængder pga. det høje proteinindhold.

 

Frugt

Fra 6 måneders alderen må barnet gerne få alt slags frugt, og de behøver ikke at være kogt – kun de frosne bær. Frosne bær skal koges i 2-3 minutter for at slå eventuelle vira ihjel (som fx. Norovirus). Husk at skylle den friske frugt grundigt. Ekspermenter gerne med forskellige frugttyper.

Brød

Du kan begynde at give dit barn rugbrødsbjælker, som er ristede godt på brødristeren eller bagt i ovnen. Det er bedst med tykke bjælker, som ikke nemt brækker af, når dit barn sutter på dem. Et rugbrød hvor du selv skærer skiverne er derfor en god idé.

Når du skal vælge rugbrød, skal det være et rugbrød uden kerner. Kerner er ikke så gode for dit barn i denne alder, da mave-tarmsystemet endnu ikke er udviklet til at fordøje dem.
Den hårde rugbrødskant er også god for de kløende gummer.

Husk at dit barn altid skal spise under opsyn.

Hvor meget mad og hvor ofte?

Antallet af barnets måltider (skemad) skal snart øges til 3-4 gange dagligt (forudsat at dit barn har været igang med skemaden i 1 måneds tid). Det er dog stadig vigtigt, at du ikke presser barnet til at spise mere, end han/hun har lyst til. Da dit barn ikke selv kan sige til og fra, er det dit job at hjælpe på vej og holde godt øje med dit barns signaler.
Der er ikke nogle regler for, hvornår på dagen dit barn skal have skemad. Men det er en god ide at starte med grød til morgenmad. Havregrød eller øllebrød evt. med lidt frugtmos som topping er en god måde at starte dagen på. Det er også dejligt mættende. Herfter skal du vurdere, hvornår du synes, at dit barn er frisk og udhvilet nok til at  få skemad igen.
For nogle babyer er det bedst først at få skemad og bagefter bryst/flaske. For andre ”stjæler” skemaden for meget af appetiteten, så de ikke får nok mælk i løbet af dagen. I disse tilfælde vil det være en god ide først at give bryst/flaske og derfefter skemad. Du må finde ud af, hvad der passer bedst til jer.

Hvor meget mælk skal barnet have, når det får skemad?

I 6 måneders alderen skal dit barn have ca. 5-6 måltider bryst/flaske om dagen. Hvis du giver flaske svarer hvert måltid ca. til 1/6 del af barnets vægt. Når barnet begynder lidt mere systematisk på skemåltider om dagen, har nogle børn ikke længere brug for mælk om natten. Men dette kræver, at de har fået nok mælk om dagen! Men for mange babyer handler mælken om natten ligeså meget om tryghed. Derfor kan det godt tage noget tid at få vænnet barnet af med nat-mælken, til trods for at han/hun egentligt ikke behøver det.  Tag én udfordring af gangen!

Dit barn må ikke få komælk af kop før han/hun fylder 1 år, og til den tid skal det være letmælk i koppen. Dit barn må kun få enten modermælk eller modermælkserstatning i denne alder.

 

Allerede fingermad?

Forsøg for så vidt muligt at give dit barn madmæssige udfordringer hele tiden, det handler nemlig om at sansestimulere så meget som muligt. Fingermad er en god øvelse. Han/hun vil elske at få en agurkestav eller en (kogt) gulerodstav i hånden, som straks vil blive ført til munden og gumlet på – eller måske mast lidt mellem fingrene inden. Sørg for konstant at udfordre barnets sanser!
Giv dit barn bittesmå stykker af blød frugt (melon, en halv vindrue uden skræl og sten, en appelsinbåd uden skræl, et stykke kiwi), som han/hun kan sidde og gnaske på. Dit barn behøver ikke tænder, for at gumle på frugten. Gummerne er stærke nok til at bide frugtstykker over. En agurkestav er også rigtig god for barnet selv at sidde med. Specielt i denne alder, da agurken kan virke lindrende på gummerne i forbindelse med tandfrembrud. Hvis dit barn bider kraftigt sammen med gummerne, så kan du vælge at lade skrællen på agurken sidde, så det ikke er så nemt for barnet at bide store stykker agurk af.
Rugbrødsbjæker er også nemt at lave og sjovt for barnet at sutte på. Skær en tyk skive rugbrød i 3 stænger og rist dem på brødristeren, så skorpen bliver hård.

Når du giver dit barn fingermad skal du altid holde øje med, at han/hun ikke pludselig får tygget for store stykker af og får det galt i halsen.

Krydderurter og “grønt drys”

Du må ikke bruge persille, purløg eller andre friske krydderurter som “grønt drys” oven på varm mad, før dit barn er fyldt 1 år. Der er for stor risiko for jordbakterier, og selv efter grundig vask bør du undlade at give det til dit barn. Du kan godt bruge friske krydderurter i en gryderet eller sovs, men lad krydderurterne simre sammen med retten/i sovsen i noget tid. Du må ikke genopvarme en ret med krydderurter i, da jordbakterien kan vokse i antal og danne nitrit.

 

Hvad nu?!?

Er du også en smule usikker på, hvordan du giver din baby den bedste start på skemaden? Hvilken babymad, der er den bedste at starte med? Hvornår du skal igang med fingermaden? Hvordan du sørger for at din baby får nok jern igennem kosten osv?

Så fortvivl ikke. For jeg hjælper dig på hele babys madrejse 🙂

I BABYBITE BOXEN får du over 150 specialudviklede opskrifter, over 20 E-bøger om babys sundhed og spisevaner, inspirationsvideoer, podcasts, ubegrænset vejledning med mig, sundhedstemaer, adgang til en lukket Facebook-gruppe og meget mere!

Læs mere lige her:



Bookmark and Share




Forrige indlæg
7 mdr.
Næste Indlæg
Igang med skemaden






Læs næste indlæg
7 mdr.
En verden af smage! Endnu flere smagsoplevelser, mere mad med lidt bid i – og tålmodighed! Det er nogle af kodeordene,...
LÆKRE ISOPSKRIFTER TIL BØRN