6 mdr.

6 mdr.

Babys madrejse – er I klar til overgangsmad?

Hvis I først starter på skemaden nu, så hop over og læs afsnittet ”4-5 mdr.”.
Hvis din baby har været igang med skemaden siden han/hun var 4-5 måneder, kan denne alder byde på endnu flere madudfordringer.
Skru endelig op for smagsudfordringerne. Jo mere smagsløgene bliver udfordret, jo nemmere vil det også have ved at tilvænne sig nye smage på længere sigt. Det vil sige mindre kræsenhed. Det er vigtigt, at din baby smager, føler og dufter til maden. Hele sanseapparatet skal bruges, for det er med til at give en god tilvænning og tryghedsfornemmelse omkring måltidet.
Lad meget gerne dit barn forsøge at spise grøden selv – det er nemlig også en god sansestimulering.

 

Hvilken type grød?

Din baby er stadig er i gang med at udvikle sine mundmotoriske færdigheder, og det gør de alle i forskellig tempo. Test om din baby er klar til en lidt tykkere grød. Hvis du fx har blendet havregrøden, så prøv at teste, om din baby er klar til almindelig havregrød. Husk stadig at servere varierede grødtyper (med og uden gluten), så dit barn ikke får for meget gluten med det samme.

Hvilken type grøntsager og tilberedning?

Du kan nu tilbyde dit barn alle former for grøntsager. Det er kun fantasien der sætter grænser, og klø bare på med de smagsmæssige udfordringer. Hold lidt igen med de nitrat-holdige grøntsager (spinat, rødbede, fennikel og selleri).

“En tommelfingerregel siger, at de nitratholdige grøntsager kun må udgøre en tiendedel af mosen.”

Du kan vælge at koge eller bage grøntsagerne og blende dem til mos efterfølgende. Gem evt lidt af kogevandet til når du skal blende mosen, det er nemlig fyldt med vitaminer.
Hvis familien skal have bagte grøntsager, kan du vælge at lave mos af disse – eller server dem som fingermad. Hold dog igen med salt – undgå det gerne i maden, hvis du kan. Stegte grøntsager er ikke gode for barnet endnu, da der under stegeprocessen bliver dannet nogle stoffer, der ikke er gode for den lille krop.

Kød, fisk, æg og bælgfrugter

Hvis din baby har fået skemad siden han/hun var 4-5 måneder, kan du så småt begynde at introducere kød, fisk og bælgfrugter nu. Æg har du kunne tilbyde (hårdkogte) i små mængder siden 4 mdrs alderen.
Hvis du først introducerer skemad for din baby nu, er det en god idé at vente 2-3 uger med at give kød, fisk og bælgfrugter. Brug i stedet den første introduktionsmåned på at give mild grøntsags og frugtmos og begyndergrød.

Du kan tilbyde kød, fisk og bælgfrugter blendet og blandet med fx grøntsager, kartofler osv. Eller du kan tilbyde det som fingermad. Som udgangspunkt er “jo større jo bedre” en god tommelfingerregel – så stort at baby ikke kan få hele madstykket ind i munden og sluge det. Er du i tvivl om, hvordan du skal tilbyde fingermaden (konsistens, størrelse), så hjælper dig med præcis dette i mit online spiseunivers: Klub Mini

Hvis du serverer store rovfisk (laks, sværdfisk, gedde, makrel, sildehaj) må dit barn få max 25 g pr. uge pga. det høje kviksølvindhold. Det er dog stadig vigtigt at spise varieret af både de magre og fede fisk. Server ikke dåsetun eller tunbøffer pga højt kviksølvindhold, men gerne gerne makrel og torskerogn. Alt afhængig af hvor god dit barn er til at tygge, kan fisken enten blendes eller findeles med en gaffel eller serveres skåret i store stykker.

Serverer du bønner, linser og kikærter så blend dem og bland sammen med anden mad (grøntsager, kartofler etc). Hvis du tilbyder som fingermad skal bønnerne have et tryk med tommelfingeren for at undgå, at de ryger i den gale hals. 

 

Frugt

Fra 6 måneders alderen må barnet gerne få alt slags frugt, og de behøver ikke at være kogt – kun de frosne bær. Frosne bær skal koges i 2-3 minutter for at slå eventuelle vira ihjel (som fx. Norovirus). Husk at skylle den friske frugt grundigt. Ekspermenter gerne med forskellige frugttyper.

 

Brød

Jeg anbefaler, at du venter med at give brød indtil 7-8 mdr alderen, da en del brødtyper kan være lidt vanskeligt for baby at tygge (en del bliver lidt for klæg i munden). Jeg fortæller meget mere om dette, og hvad du så kan tilbyde af “brødtyper” i Klub Mini.

Hvor meget mad og hvor ofte?

Antallet af barnets måltider (skemad/fingermad) er der ingen facitliste på. For det kommer helt an på, hvor på madrejsen din baby er. Nogle babyer spiser 1 måltid om dagen. Andre 3-4 gange dagligt. Du må endelig ikke stresse over, at du ikke føler at din baby er “langt nok”. For din baby er præcis dér, hvor din baby skal være. Hvis du føler, at det er svært – så er du ikke alene! Det er bl.a. dét, jeg hjælper med i Klub Mini.
Der er ikke nogle regler for, hvornår på dagen dit barn skal have mad. Men det er en god ide at starte med grød/klatkager til morgenmad. Havregrød eller øllebrød evt. med lidt frugtmos som topping er en god måde at starte dagen på. Herefter skal du vurdere, hvornår du synes, at dit barn er frisk og udhvilet nok til at  få mad igen.

 

Hvor meget mælk skal barnet have, når det får skemad?

I 6 måneders alderen skal din baby have ca. 5-6 måltider bryst/flaske om dagen. Når baby begynder lidt mere systematisk på måltider om dagen, har nogle børn ikke længere brug for mælk om natten. Men dette kræver, at de har fået nok mælk om dagen. Men for mange babyer handler mælken om natten ligeså meget om tryghed. Derfor kan det godt tage noget tid at få vænnet barnet af med nat-mælken, til trods for at han/hun egentligt ikke behøver det. Tag én udfordring af gangen!

Dit barn må ikke få komælk af kop før han/hun fylder 1 år, og til den tid skal det være letmælk i koppen. Dit barn må kun få enten modermælk eller modermælkserstatning i denne alder (psssst… og nej, det gør ikke noget at tilbyde lidt sovs og lign. med mælk i til dit baby).

 

Allerede fingermad? Ja.

Forsøg for så vidt muligt at give dit barn madmæssige udfordringer hele tiden, det handler nemlig om at sansestimulere så meget som muligt. Fingermad er godt p mange måder. Både så baby kan sanse maden i eget tempo, men også hele tiden udforske sine egne mundmotoriske grænser. Baby vil elske at få en agurkestav eller en (kogt) gulerodstav i hånden, som straks vil blive ført til munden og gumlet på – eller måske bare mast lidt mellem fingrene. Sørg for konstant at udfordre barnets sanser.
Giv dit barn stykker af blød frugt (melon, en appelsinbåd uden skræl, et stykke kiwi), som han/hun kan sidde og gnaske på. Dit barn behøver ikke tænder, for at gumle på frugten. En agurkestav er også rigtig god for barnet selv at sidde med. Specielt i denne alder, da agurken kan virke lindrende på gummerne i forbindelse med tandfrembrud. Hvis dit barn bider kraftigt sammen med gummerne, så kan du vælge at lade skrællen på agurken sidde, så det ikke er så nemt for barnet at bide store stykker agurk af. Når du giver dit barn fingermad skal du altid holde øje med, at han/hun ikke pludselig får tygget for store stykker af og får det galt i halsen.

 

Giv din baby masser af madglæde fra starten med KLUB MINI

 

Er du også en smule usikker på, hvordan du giver din baby den bedste start på skemaden? Hvilken babymad, der er den bedste at starte med? Hvornår du skal igang med fingermaden? Hvordan du sørger for at din baby får nok jern igennem kosten osv?

Så fortvivl ikke. For jeg hjælper og støtter dig på hele babys madrejse 🙂

I KLUB MINI FÅR DU:

  • Over 150 specialudviklede opskrifter
  • Et kæmpe fingermad-galleri
  • Madplaner til baby 4-11 mdr
  • Sparring med mig i den lukkede Facebookgruppe

Læs mere lige her:

Del dette indhold:

Facebook
LinkedIn
E-mail