“Ellie…hvad vil du have i din havregryn?”
Det er dét sædvanlige spørgsmål, jeg stillede min datter… hver morgen! 🙂
Som regel er svaret æble, banan, rosiner, valnødder eller ingenting (altså udover mælk).
Men idag var svaret agurk!
Øhhh ooookayyyy (?!?!) tænkte jeg med det samme…Det lyder ANDERLEDES!
Men jeg nåede heldigvis ikke at sige det højt. For jeg kunne se, at hun selv syntes, at det var den bedste idé i verden.
Og bare fordi jeg syntes, at det var et (meget) mærkeligt påfund, så er det jo ikke mig, der skulle spise det.
Når man gerne vil lære sit barn at få et godt forhold til mad, så handler det først og fremmest om at skabe tryghed og gode oplevelser omkring måltidsoplevelsen. Det handler om at give sit barn kontrollen over den mad, han/hun kommer i munden – for det er både med til at gøre barnet tryg og give barnet et godt mad-og måltids-selvværd.
Derfor er jeg glad for, at jeg ikke sagde min første indskydelse højt (agurk som topping på havregryn… yaiks!), men i stedet sagde:
“Det lyder sørme spændende. Du er god til at få kreative mad-idéer!”
Og så gik hun pavestolt hen til bordet og spiste sin morgenmad (det var dog ikke ALLE agurkerne, der blev spist )
Kh Charlotte
Ernæringsspecialist, forfatter og indehaver af Babybite.dk
Trænet i metoden Senquential Oral Sensory (S.O.S) approach to feeding therapy