Sådan laver du en skøn is til dit barn (med masser af magnesium)

Dadel/hindbær soft ice

Dadel/hindbær soft ice

Jeg er ret vild med hjemmelavede is! Herhjemme laver vi is i tide og utide, fx er vi ret glade for bl.a. Hulk smoothie isene, Efterårsisene (som iøvrigt kan spises hele året!), Gulerodsisene og Kaptajn Rødtud isene.

Én af årsagerne til at jeg bl.a. elsker sunde, hjemmelavede is er, at det er en dejlig måde at få nogle gode næringsstoffer i børnene på. Især i forbindelse med sygdom. For her kan det være så svært at finde appetitten frem – men det er lidt lettere at spise en kold is.

Vores yngste datter på 4 år har bl.a. lige været igennem en meget hård medicinsk behandling mod hendes epilepsi (hun har bl.a. ikke kunne være i børnehave i over 3 måneder… pyha), og dette har slået hendes immunforsvar helt i bund. 

I denne periode har hjemmelavede is været et HIT! En rigtig god måde at få ekstra vitaminer, mineraler og antioxidanter i hende. Og storesøster nyder selvfølgelig ligeså meget at der er blevet skruet helt op for opskriftudviklingen af hjemmelavede is 😀

Opskriften på dadel/hindbær soft ice, som du får herunder er sååååå god. Ja, den kan faktisk spises i stort set alle situationer 😉

Rigtig god fornøjelse.

Kh Charlotte

 

Dadel/hindbær soft ice (10 mdr +)

Du skal bruge:
1 frossen banan
2 spsk friske eller frosne hindbær 
2/3 tsk kokosolie
1 spsk sesamfrø (skal blendes)
2 dadler
Saft fra 1 appelsin

 

Tag den frosne banan ud af fryseren og lad dem ligge i ca. 10 minutter. Fjern stenene fra dadlerne. Hvis dadlerne er meget hårde kan du lægge dem i blød i lidt kogt, varmt vand i nogle minutter.

Pres saften fra appelsinerne.

Hvis du bruger frosne hindbær, skal du give dem et lille opkog på et par minutter – og herefter lade dem køle helt af (gerne i en sigte så de samtidig afdrypper).

Blend sesamfrøene til mel (det tager kun et øjeblik).

Kom alle ingredienser i en skål og blend godt sammen. Du skal ikke blende i for lang tid, da soft icen ellers bliver for blød.

Så er den klar til servering.

En dejlig is fuld af vitaminer og mineraler (den er bl.a. særlig rig på magnesium)

Husk at du får over 200 alderstilpassede opskrifter til dit barn i både BABYBITE BOXEN BOXEN OG BØRNEBITE BOXEN. Her finder du også bunker af sunde børneis-opskrifter, du kan serverer til hver lejlighed.



Bookmark and Share




Forrige indlæg
Timian/kartoffelmos m. pære
Næste Indlæg
Børnenes marcipan påskeæg






Læs næste indlæg
Timian/kartoffelmos m. pære
Timian/kartoffelmos m. pære (6 mdr.+) 1-2 portioner   Du skal bruge: 1 kvist frisk timian 2 mellemstore...
Hent din E-bog her!